Carl-Johan Sonesson (M).
Carl-Johan Sonesson (M).
Cristina Glad (L).
Cristina Glad (L).

Snabbtåg gökunge i boet för Skåne

Skåne Höghastighetståg i Skåne är fel prioritering om det inte finns pengar till upprustning på den befintliga järnvägen.

Liberalerna och Moderaterna i Skåne drar i bromsen och ser stora risker att priset för snabbtågen blir så drakoniskt stor att det omfattande paketet av viktiga investeringar i vägar och järnvägar i länet helt går om intet.
– Det gynnar definitivt inte Skånes utveckling.

Vi liberaler i Skåne, Stockholm och Göteborg vill stoppa planerna på höghastighetståg tills vi vet att nödvändiga regionala investeringar kan finansieras, säger Cristina Glad, oppositionsledare i kollektivtrafiknämnden.

Liberalerna är fortfarande för höghastighetståg, men säger ja först när de regionala investeringarna garanteras av staten.
Moderaterna i Skåne, som hittills varit förespråkare för höghastighetståg satte också ner foten i en debattartikel i Dagens Samhälle på torsdagen.
– Vi vill problematisera frågan kring prislappen. Hur ser våra riksdagsledamöter på saken? I grunden är vi positiva till höghastighetståg, men det är inte enda vägen för Skåne, förklarar Carl Johan Sonesson (M) regionråd i opposition.
När notan för snabbtågen presenterades av Trafikverket första gången var den på cirka 130 miljarder kronor.
Sedan har Trafikverket reviderat den stadigt uppåt. Nu spräcker kalkylen 300-miljarderstrecket, vilket har fått infrastrukturminister Anna Johansson (S) att börja darra kring hur det hela ska betalas.
Hennes tvekande uttalande om ”gökunge” i boet som inte får tränga ut nödvändiga investeringar och att allt ska vara finansierat, har sänt signaler av osäkerhet till regionala politiker.
Anna Johansson och Karin Svensson Smith (MP) ordförande i trafikutskottet, förklarar att de kan gå till banken och låna upp pengarna till fördelaktig ränta. Allt ska också göras för att pressa kostnaderna.

Men det är inget som övertygar liberaler och moderater i Skåne.
– Lånen ska betalas tillbaka och staten ska stå för kostnaderna, säger Carl-Johan Sonesson.
Vinsterna med höghastighetståg, snabba regionaltåg och utbyggd motorväg mellan Malmö-Lund och Malmö-Helsingborg, bland flera projekt, är stora.
– Cirka 300 miljarder som höghastighetsbanorna beräknas kosta är väldigt mycket pengar och det finns stor risk att denna satsning tränger ut all annan infrastruktursatsning för väldigt lång tid – i vart fall har regeringen än så länge inte preciserat hur finansieringen annars ska se ut.
– Därför tycker vi att man seriöst måste diskutera vad alla dessa pengar räcker till om man väljer att investera i en rad andra viktiga infrastrukturobjekt., förtydligar Carl-Johan Sonesson.

Fredag den 18 mars börjar förhandlingen på riktigt för Skåne med Sverigeförhandlarna.
– Innan slutgiltigt beslut om Sverigeförhandlingen tas måste den stora fördyringen granskas och osäkerheten minskas, understryker Cristina Glad.

Webbkryss

korsord-hoger

Dagens fråga

Brukar du gå på loppis?

Loading ... Loading ...
×