Tora Holmström, Anna Jahre, Tove Anderberg och Ella Ekberg har arbetat ihop en vardagshandbok för unga människor som är nya i Sverige.
Foto: Håkan Jacobsson
Tora Holmström, Anna Jahre, Tove Anderberg och Ella Ekberg har arbetat ihop en vardagshandbok för unga människor som är nya i Sverige. Foto: Håkan Jacobsson
Diyar Elias har fått en kund till sina vindflöjlar av tygremsor.
Foto: Håkan Jacobsson
Diyar Elias har fått en kund till sina vindflöjlar av tygremsor. Foto: Håkan Jacobsson
Morsal Nawzadi sålde marmelad och kakor.
Foto: Håkan Jacobsson
Morsal Nawzadi sålde marmelad och kakor. Foto: Håkan Jacobsson
Tooba Faghani och Ellen Olsson satsade på armband.
Foto: Håkan Jacobsson
Tooba Faghani och Ellen Olsson satsade på armband. Foto: Håkan Jacobsson

Unga företagare fyller Emporia

Malmö Under två dagar är butikscentret Emporia i Hyllie fyllt med ytterligare 335 säljande företag, när Ung företagsamhet i Skåne har mässa.

Det här är tredje året som mässan hålls just på Emporia, och den här gången har man varit tvungna att vika två dagar åt den. Förra årets unga företag har vuxit från runt 200 till 335 stycken och det är fler än vad som får plats i gångarna samtidigt. Så hälften av företagen fick sälja på onsdagen, den andra hälften i dag, torsdag.
Ung företagsamhet är en rörelse som startade i USA 1919 och kom till Sverige på 1980-talet: i Skåne drog man igång 1986.


– Det är en ideell organisation med stöd från bland annat Skolverket, Tillväxtverket, Sparbankstiftelsen, säger Susan Wahlgren Persson, regionchef för Ung Företagsamhet i Skåne.

Syftet är att förbereda människor i gymnasieåldern för framtida företagande, ge dem träning i att ta fram en affärsidé, ordna med produktion, försäljning, bokföring. Man ska, kort sagt, starta, driva och – till slut – avveckla en rörelse. Alla har en rådgivare från näringslivet.
Företagandet sker inom skolans ram, men det kan ske på olika sätt. Det kan vara en del i den dagliga undervisningen, det kan vara i form av ett examensarbete, man kan ha företagande som elevens val.
Susan Wahlgren Persson säger att det kan verka motiverande; företagande inom ett område man brinner för kan ge skjuts åt intresset för andra ämnen.

Just nu finns 2 640 elever engagerade i UF-företag i Skåne.
Tidningen tog en tur bland unga företagare i Emporias gångar.
Först stannar vi till hos fyra tjejer från Helsingborg, som tagit fram en bok med sådant som de tycker unga människor behöver veta i en svensk vardag; den ska tryckas med text på svenska och arabiska. Nu är de ute efter sponsorer för att kunna trycka sin bok och dela ut den på flyktingboenden. De har också tankar om att ge ut den på dari, ett av de språk som talas i Afghanistan.

Vi träffar Diyar Elias just när han säljer dagens femte vindflöjel av tygremsor. Ha berättar att några fler har försökt tinga, men sådana löften vill han inte ge.
Intill står Morsal Nawzadi med bland annat marmelader som hon och en kompis kokat:
– Vi har fått låna ett restaurangkök.

– Det går bra, säger hon om sitt och kompisens företag, och likadant låter det från Ellen Olsson och Tooba Faghani. De säljer armband till förmån för sex olika organisationer – kunden får själv välja till vilken.
– Jag bodde i USA och där var sådant här jättepopulärt, sade Ellen Olsson.
30 procent av priset går till den valda organisationen, resten går till att köpa in nytt material till armbanden, som de båda sedan själva sätter ihop.
I samband med mässan hölls också ett seminarium för lärare.

Dagens fråga

Känner du dig trygg med de miljömärkningar som finns på fiskprodukter?

Loading ... Loading ...
×