Med nya färggranna loggan på stjärtfenan lyfte nya inrikesflyget BRA på måndagen. Det är Malmö Aviation och Sverigeflygs bolag som tillsammans bildar BRA och flyger på 13 destinationer med Bromma som nav.
Pernilla Lyberg, regionchef BRA i Malmö och Nötesjös Johan Hardemo gläds över samarbetet där lokala smaker och företag lyfts fram.

Nu lyfter Sveriges nya inrikesflyg

MALMÖ På måndagen fick Sverige ett nytt flygbolag när Malmö Aviation och Sverigeflygs bolag tillsammans blev BRA.

BRA står för Braathens Regional Airlines. Med 13 destinationer och Bromma flygplats som sitt nav tar BRA ett stadigt grepp om det svenska inrikesflyget.
– Var tredje inrikesresa görs med BRA, säger Pernilla Lyberg, regionchef för BRA i Malmö.

Tidigt på måndagsmorgonen klippte hon invigningsband när första planet med nya loggan lyfte.
Inom kort ska alla bolagets plan bära den nya loggan på stjärtfenan. Den är i flera färger med svenska flaggans blått och gult överst för att följas av en rad färger.
– De står för mångfald och för alla våra regioner. Vi är alla olika men det lokala förenar oss, säger Pernilla Lyberg.

Enkelhet och närhet är ledord när Malmö Aviation tillsammans med Sverigeflyg nu bildar BRA.
Varför nu detta? är en fråga Pernilla Lyberg fått några gånger redan.
– Det finns en risk att resenärer tror vi är ett helt nytt bolag. Därför är det viktigt att berätta att vi är samma personal men att vi förbättrat och förenklat bokning och mycket annat. Genom synkroniserade tidtabeller vill BRA krympa avstånden inom Sverige. Det nya linjenätet ger många snabba bytesmöjligheter på Bromma flygplats.
– Vi vill fortsätta vara Malmöbornas flygbolag. Men i BRA har vi valt bort tanken med huvudkontor och satsar i stället på 13 kontor med lokala medarbetare, både i luften och på marken. Jag lovar att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Pernilla Lyberg.

Som SkD redan berättat inleder BRA samarbete med Nötesjö utanför Sturup. Alla resenärer som reser innan klockan nio på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost – unik för varje region. I Nötesjö innebär det nyanställningar och ökad produktion.
– Vi har än så länge verksamheten i en annan lokal men kommer att bygga ut här vid hotellet och restaurangen för att få närkontakten, säger Johan Hardemo på Nötesjö Hotell och restaurang.

Men det blir mer än frukost ombord.
– Vi satsar också på att sälja smörgåsar, mat och fika på våra flygningar. Man ska kunna få en riktig måltid. Vi drar in kanelbullen men bjuder alltid på något, säger Pernilla Lyberg.
BRA har också satsat på en helt ny webbplattform där kunden sköter allt från bokning till incheckning och bonuspoäng.
– Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa. Vi är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt för resenären. Vi har till exempel 15 minuters incheckningstid och korta transfertider på Bromma.

När andra bolag drar ner på service och personal gör BRA tvärtom.
– Den personliga kontakten tror vi är jätteviktig. Att vi sen kan knyta till oss lokala företag som producerar maten ombord är jätteroligt och ger spinoff-effekter.

Dagens fråga

Har du fått in julkänslan ännu?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×