Malte Aspelund får stöd av organisationen Malmö mot diskriminering i sin kamp för elever med dyslexi.
Malte Aspelund får stöd av organisationen Malmö mot diskriminering i sin kamp för elever med dyslexi.

Får stöd av Malmö mot diskriminering

FALSTERBO/MALMÖ Organisationen Malmö mot diskriminering lyfter nu frågan om Malte Aspelund som trots sin dyslexi inte har rätt att använda hjälpmedel när han gör de nationella proven i svenska.

– Vi vill ha en dialog med Skolverket. Det är olyckligt att verket ger instruktioner där skolorna diskriminerar sina elever om de följer dessa, påpekar Johanna Ingemarsson, jurist på organisationen Malmö mot diskriminering.
För drygt en vecka sedan berättade Malte Aspelund i Falsterbo om sin dyslexi i Skånska Dagbladet. Han är tolv år och har reagerat mot att han inte har rätt att få texten uppläst på de nationella proven i svenska i årskurs 6. Något som han har rätt till på alla andra prov i skolan. Malte Aspelund gjorde själv en jämförelse med en elev som använder glasögon.
– För mig är det här samma sak som att säga till en elev med glasögon att man ska läsa utan att ha dom på, förklarade han.

Malte Aspelund skrev ett inlägg på Skolverkets facebooksida som nu gillats av mer än 3000 personer. Han stöttas också av lärare och rektor på sin skola, Skanör-Falsterbo Montessoriskola. Nu får han också stöd av Malmö mot diskriminering.
– I samarbete med Malte, hans föräldrar och skolan kommer vi att göra en skrivelse till Skolverket, berättar Johanna Ingemarsson. Skolverket måste besvara hur de ser på frågan utifrån diskrimineringslagstiftningen. De behöver ge bättre instruktioner och ta ansvar.
Skolverkets inställning är att hjälpmedel inte får användas på de nationella proven. En elev med dyslexi kan få texten uppläst men då räknas inte provresultatet.
I övrigt hänvisar man till att barn med läs- och skrivsvårigheter har rätt till att få längre tid på proven och att ta pauser emellan.
– Som elev i skolan ska man inte försättas i situationen att man inte tillåts använda sina hjälpmedel, fortsätter Johanna Ingemarsson.
– En elev med funktionsnedsättning ska ges samma möjligheter att delta som alla andra. Gör man inte det innebär det en överträdelse av diskrimineringslagstiftningen, fortsätter Johanna Ingemarsson.

Malmö mot diskriminering tycker att det är mycket positivt att Malte Aspelund själv kontaktat Skolverket.
– Det är ett jättebra initiativ av både Malte och hans lärare. Elever med funktionsnedsättning måste också kunna få ta plats.

Dagens fråga

Firade du mor på hennes dag?

Loading ... Loading ...
×