Banditsagor spelar teater bland bibliotekshyllorna. Här är låntagaren, Oskar Stenström, och bibliotekarien, Sanne Ahlqvist Boltes, i en tät scen. FOTO: Clemens Altgård

Tätt drama bland bokhyllor

Recension

SCEN
Gallring pågår
Banditsagor på Lunds stadsbibliotek
Manus: Sara Tuss Efrik
Idé & koncept: John Hanse & Jonas Åkesson
Regi: John Hanse
Ljuddesign & musik: Jonas Åkesson
Rörelsehandledning: Clara Bankefors, Arkeolog 8
Skådespelare: Sanne Ahlqvist Boltes och Oskar Stenström
Producent: Anna Jonsson Björck

När teatergruppen Banditsagor den här gången spelar en renodlad vuxenpjäs Gallring pågår sker det i biblioteksmiljö. Passande eftersom handlingen tilldrar sig på just ett bibliotek. Vi i publiken förses med hörlurar. Skådespelarna säger replikerna lågmält, men i lurarna ljuder rösterna kraftfullt. Sedan tillkommer alarmerande, sorlande och mullrande ljud som anger att något är skevt. Ett stilgrepp som filmregissören David Lynch använde så effektivt i Twin Peaks för att skapa skräckstämning. Detta förstärker intrycket av att Gallring pågår är ett slags thriller men framför allt är det ett relationsdrama.

Sara Tuss Efrik har skrivit en dialog som bygger på ett slags maktspel med erotiska undertoner mellan en man, ”Låntagaren” och en kvinna ”Bibliotekarien”. Ingen av dem är riktigt vad de först synes vara. Likaså är deras förhållande till varandra betydligt djupare än vad som först kan anas. Jag vill dock inte förstöra upplevelsen för den som tänkt se denna pjäs där överraskningsmomenten är viktiga.


Därför ska spoilervarning utfärdas här. Har du tänkt se pjäsen så ska du nog vänta med att fortsätta läsa den här texten.

Det är en föreställning i en akt och ändå har Sara Tuss Efrik lyckats skriva in ett slags skådespel i skådespelet. För det är ju faktiskt det som gestaltas. Scenen med ”Låntagaren och bibliotekarien” framstår gradvis alltmer som ett bisarrt rollspel som mannen (Oskar Stenström) och kvinnan (Sanne Ahlqvist Boltes) ägnar sig åt.
I detta spel finns också något oroande, ett slags hot om våld eller hotande övergrepp kan anas. Ändå är det inte i den riktningen som handlingen går.
Vad som till synes är ett slags äckel och motvilja hos Bibliotekarien viker för ett slags ömsesidig attraktion. I en intensiv dansscen förenas de två. Det är komplicerat och skulle kanske inte verka trovärdigt om inte det förflutna drogs upp och bringades i ljuset i den pågående dialogen.

Vilka är de här personerna egentligen? Ja, på ett sätt förblir de outgrundliga för publiken. Många frågor får inte något svar. Och titelns Gallring pågår blir också till en fråga. En frågeställning om vad det egentligen är som gallringen gäller. Kanske är såväl ”Låntagaren” som ”Bibliotekarien” utgallrade individer som på något vis tidigare funnit varandra i biblioteksmiljön. Nu har de träffats igen.

Gallring pågår är avgjort den mest komplexa föreställning jag sett med Banditsagor. Sara Tuss Efrik tillämpar här en del av de effektfulla dramaturgiska grepp som känns igen från hennes tid i Malmöbaserade Teater Mutation. Det är bitvis gåtfullt men samtidigt engagerande med fina skådespelarinsatser och en förtätad iscensättning.

SCEN
Gallring pågår
Banditsagor på Lunds stadsbibliotek
Manus: Sara Tuss Efrik
Idé & koncept: John Hanse & Jonas Åkesson
Regi: John Hanse
Ljuddesign & musik: Jonas Åkesson
Rörelsehandledning: Clara Bankefors, Arkeolog 8
Skådespelare: Sanne Ahlqvist Boltes och Oskar Stenström
Producent: Anna Jonsson Björck

Webb-tv kultur

×