Dennis Ljung menar att uniformen kan verka skrämmande men att den är bra att på när man arbetar till havs. Foto: Jörgen Johansson
Dennis Ljung menar att uniformen kan verka skrämmande men att den är bra att på när man arbetar till havs. Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtids emblem. Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtids emblem. Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtid har ägnat mycket tid åt sitt utseende genom egen logotyp och enhetlig klädsel med röda slipsar. Hur mycket innehåll som finns i påståendet ”patrullera” är en helt annan fråga. Sundet är stort och dessutom en av världens mest trafikerade farleder.   Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtid har ägnat mycket tid åt sitt utseende genom egen logotyp och enhetlig klädsel med röda slipsar. Hur mycket innehåll som finns i påståendet ”patrullera” är en helt annan fråga. Sundet är stort och dessutom en av världens mest trafikerade farleder. Foto: Jörgen Johansson
Under tiden som intervjun pågick vaktades båt och brygga av nätverkets aktivister. Foto: Jörgen Johansson
Under tiden som intervjun pågick vaktades båt och brygga av nätverkets aktivister. Foto: Jörgen Johansson
Under tiden som intervjun pågick vaktades båt och brygga av nätverkets aktivister. Foto: Jörgen Johansson
Under tiden som intervjun pågick vaktades båt och brygga av nätverkets aktivister. Foto: Jörgen Johansson
Dennis Ljung är grundare av Nationell Framtid. Foto: Jörgen Johansson
Dennis Ljung är grundare av Nationell Framtid. Foto: Jörgen Johansson
Dennis Ljung är grundare av Nationell Framtid. Foto: Jörgen Johansson
Dennis Ljung är grundare av Nationell Framtid. Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtid har lagt mycket energi på sin image. Inget tyder på att någon båt har bordats ute till havs av dem. Bordning till havs är dessutom direkt farligt. Foto: Jörgen Johansson
Nationell Framtid har lagt mycket energi på sin image. Inget tyder på att någon båt har bordats ute till havs av dem. Bordning till havs är dessutom direkt farligt. Foto: Jörgen Johansson
Nätverket menar att de patrullerar runt om i sundet. Foto: Jörgen Johansson
Nätverket menar att de patrullerar runt om i sundet. Foto: Jörgen Johansson
Nätverket menar att de patrullerar runt om i sundet. Foto: Jörgen Johansson
Nätverket menar att de patrullerar runt om i sundet. Foto: Jörgen Johansson

Nätverket redo att stoppa flyktingar

Öresund Efter förra veckans nyhet om att den nationalistiska organisationen Nationell Framtid patrullerar i Öresund – på jakt efter människosmugglare – har Skånskan träffat nätverket ombord på deras ena båt.

UPPDATERAD VERSION

Dimman ligger som ett täcke över hamnen när Skånskan har stämt träff med Nationell Framtid. Träffen har varit kantad med en hel del säkerhetsåtgärder, som nätverket kallar det. Bland annat har de velat ha namn och personnummer på de som kommer att närvara vid intervjun. Detta kontrolleras också genom en id-kontroll innan vi får gå ner på bryggan där båten kommer att lägga till.
När båten lägger an längst ut på bryggan hoppar fyra uniformsklädda män av och ansluter till de två representanterna från Nationell Framtid som har mött upp oss. Dennis Ljung, som är grundare och ledare, tar emot ombord på båten. Utanför står de övriga fem och vaktar.

Förra veckan publicerade Skånska Dagbladet artiklar där man berättade att ett nationalistiskt nätverk patrullerade i Öresund – på jakt efter eventuella flyktingsmugglare. Efter publiceringen har debatten och kritiken varit hård. Finns det verkligen en patrullering på Öresund?
Jag vet inte hur jag ska bemöta det. Vi är ute helt enkelt. Det är så, säger Dennis Ljung och berättar att de under dagen varit ute på sundet och kört en patrulleringsrunda.
Vi träffade bara på en misstänkt båt. Men det visade sig vara en dansk som hade köpt en ny båt som ville ut och prova den. Vi morsade på Kustbevakningen också som kom ganska nära oss, säger han.
Till sin hjälp att hitta misstänkta båtar använder man bland annat en så kallad plotter – som är en typ av gps-navigator – radarutrusning, nattkikare, kommunikationsradio och vanliga kikare. Med hjälp av utrustningen kan man följa andra båtar.

Kustbevakningen har inga händelserapporter där det finns rapporterat om Nationell Framtid. Dock känner de till nätverket.
Vi är en myndighet som befinner oss till sjöss och samtalar med sjöfolk. Information plockas upp här och var och i vissa fall kan vi sätta den informationen i operativ nytta. Ju mer man samtalar – ju mer får man veta, sa Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen tidigare till Skånskan.

En hypotes kan vara att de vill hålla sig undan från oss och då är det inte självklart att vi stöter på dem.

Den båt vi befinner oss på är en Bella 652 – som beskrivs som en snabbgående fritidsbåt. Efter att ha fått bekräftat att Nationell framtid äger två båtar, varav den ena är köpt efter Skånskans första publicering, får vi också kontakt med den båtfirma som har sålt den senaste båten till nätverket. Båtfirman har varit verksam i flera år och är specialiserade på att köpa och sälja begagnade båtar. Just den här som nätverket har köpt är från 2001 och båtförsäljaren bekräftar också köpeskillingen och hur finansieringen har gått till.
Finansieringen för att kunna köpa den här båten ligger ett företag bakom. Men de vill vara anonyma, säger Dennis Ljung.

För att få vara med till sjöss kräver nätverket att man har genomgått en utbildning som de själva håller. Bland annat i hur man ska bemöta människor, ideologi och även närstrid – som Dennis Ljung kallar det.
Om man blir direkt-överfallen ska man kunna freda sig och avlägsna sig från platsen direkt. Men det är grundläggande. Vi ska inte utbilda soldater.
Dennis Ljung uppskattar att man vid varje patrullering kontrollerar runt åtta till tio båtar.
Vi åker ut och slår ett öga i båten och frågar om vi får närma oss och borda båten. Än så länge har vi inte blivit nekade av någon.
Tror du inte det kan bero på att folk blir rädda?
Kläderna gör ju sitt och det blir lite tuff stämning på grund av klädseln. Men tyvärr så är det den klädseln vi har och det är ett tufft klimat vi jobbar i.
Kan du förstå att folk blir rädda för er?
Ja det kan jag. Det förstår jag. Men det behöver man inte vara.
Har ni hittat några som smugglar flyktingar?
Vi har träffat på båtar som efter vår uppmaning har vänt om.
Men ni vet inte säkert att de har haft flyktingar med sig?
Nej då måste vi identifiera dem och det är inget som vi får lov att göra. Men man kan ju tycka att när man stöter på en båt och man förklarar vad man gör och man inte får gå ombord och man då uppmanar dem att vända om och de efter ett tag, lite motstridigt, ändå vänder om – då är där något som inte stämmer riktigt.

Dagens fråga

Har någon vara du köpt blivit återkallad någon gång?

Loading ... Loading ...
×