Bertram Heribertson och Brita Björs i Kojan. Foto: Yvonne Erlandsson
Bertram Heribertson, Brita Björs och Tove Sahlin i Kojan. Foto: Yvonne Erlandsson
Bertram Heribertson och Brita Björs.
Bertram Heribertson, Brita Björs och Tove Sahlin.
Tove Sahlin regisserar Kojan, här visar hon Brita Björs hur hon tänker sig träs dans medan Bertram Heribertson tittar på.
Brita Björs är folkmusiker och har skrivit musik till Kojan. Hon spelar Trä, medan Bertram Heribertson spelar Tyg. Foto: Yvonne Erlandsson

Bygger Kojan för förskolebarn

– Jag tycker man ska göra stor konst för barn och skriva de vackraste sångerna för dem.
Det säger regissören och koreografen Tove Sahlin, just nu i färd med att bygga färdigt föreställningen Kojan på Unga teatern vid Malmö stadsteater. På fredag är det premiär och sedan spelas Kojan hela sjuttio gånger för barn i åldern 3-5 år.

Bertram Heribertson är Tyg, och han är ledsen. Han och Rep, Rani Nair, brukar ju leka och ha roligt. Men så kommer Trä, Brita Björs, som är så gullig och rolig. Det blir avundsjuka och svartsjuka och knutar i magen.
– Det hela började som ett uppdrag från Ada Berger (konstnärlig ledare för Unga teatern, red:s anm), berättar Tove Sahlin. Vi har samarbetat på Dramaten, där jag var koreograf i Liv Strömquist tänker på dig, som hon regisserade. Nu ville hon att vi skulle göra något om syskonavundsjuka.
Fenomenet är vanligt. Ett nytt syskon kan rubba cirklarna för andra barn. Men Tove Sahlin ville ändå bredda temat och ta upp avundsjuka ur ett större perspektiv.

Ursprungligen var Kojan tänkt som en upplevelseinstallation.
– Men det har blivit mindre än vad jag tänkte mig från början, säger Tove Sahlin. Jag kände att vi behövde mer kunskap för det och att det inte är vår uppgift att stirra upp barnen så att förskolepersonalen sedan får lugna ner dem.
I stället får sagan som berättarform vara det starka fundamentet.
– Det handlar om avundsjuka och svartsjuka, vem man är när man kommer utanför och hur man tar hand om någon som hamnat utanför.

Det primära för skådespelare och dansare på scenen är att vara med barnen där och då under hela föreställningen.
– Vi är där och leker med hela våra kroppar. Det handlar om att vara i leken, inte att spela upp något för dem.
Föreställningen har växt fram efter hand och med publik på plats i kojan.
– Många veckor höll vi på att jobba med vad vi kan göra med materialet. Vad kan man göra med rep, trä och tyg? Det har blivit mer och att rep och tyg är två kompisar och att trä kommer in. Det blir svartsjuka. Men man lär sig hantera det, man lär sig tro på sig själv och vem man är. Materialen kan olika saker och alla behövs.
Till föreställningen har Brita Björs, som är folkmusiker, skrivit ny musik.
– Det är lyckosamt att hon är med, hon har tonsatt texter som jag skrivit och hon har total feeling på vad som stämmer. Det är första gången vi jobbar ihop men det fungerar perfekt. Många av låtarna kan man ladda ned och sjunga med barnen. Det är som ett soundtrack som man tar med sig från föreställningen.
Kojan har premiär på Unga teatern i Studion på Hipp i Malmö på fredag den 29 januari. Den spelas för förskoleklasser och även för allmänheten under vissa lördagar.

×