Årets bästa litteratur

Medan julen kommer allt närmre fortsätter vi att tänka tillbaka. I dag har tidningens litteraturkritiker valt sina bokfavoriter inom olika genrer 2015.

Skönlitteratur

Clemens Altgård väljer:

1. Nora Webster av Colm Tóibín, översatt av Erik Andersson:
”En roman där den irländske författaren skapat ett oförglömligt kvinnoporträtt baserat på skarpa minnesbilder av mamman som nybliven änka. Det tog honom tretton år att skriva boken, men så har den också blivit ett mästerverk. ”

2. Fågelskrämman – skymningsnoveller av Melker Garay:
Detta är Garays sjunde bok och i likhet med hans förra bok Råttan är detta ”onda berättelser” starkt besläktade med Pär Lagerkvists Onda sagor. Garay har dock en helt egen röst som gärna talar om de stora filosofiska frågorna.”

3. Underkastelse

av Michel Houllebecq,

översatt av Kristoffer Leandoer:
”Det här är en idéroman som uppenbart skrivits i en satirisk tradition. Den beskriver ett Frankrike som, genom en ohelig politisk allians mellan ett muslimskt brödraskap och det politiska mittenetablissemanget, islamiseras. Kontroversiell, men utan tvivel en av årets viktigaste romaner.”

Li Eriksdotter Andersson väljer:

1. En bön för de stulna

av Jennifer Clement:
”Vore jag troende skulle jag tacka Gud för den här kraftfulla skildringen av mexikanska kvinnors utsatthet, beslutsamhet och mod.”

2. De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj:
”Att skildra andra människors förkolnade barndomsminnen kräver stor lyhördhet. Att ge Aleksijevitj Nobelpriset krävde bara sunt förnuft.”

3. Bli som folk av Stina Stoor:
”Med sin debutroman har Stina Stoor skrivit in sig bland de västerbottniska giganterna, och som vi alla vet är de västerbottniska giganterna också Sveriges giganter.”

4. Esther kanske

av Katja Petrowskaja:
”En sällsam roman om jakten på en släkthistoria, skriven med gripande precision.”

5. Världens sista kväll

av Dimitris Alevas:
”Vad är det att förvalta en annan människas flykt och exil? En högaktuell fråga som får ett lysande slags svar med Dimitis Alevas debutroman.”

Deckare

Gunilla Wedding väljer:

1. Bränd himmel av Gilly MacMillan:
”En brittisk kriminalroman av allra högsta kvalitet som bjuder både på ett annorlunda perspektiv på en brottsutredningen, på ett riktigt överraskande slut och suveräna karaktärer.”

2. Orten

av Joakim Zander:
”Från den från den fiktiva Stockholmsförorten Bergort, London, Syrien och till New York håller Joakim Zander stadigt i sina thrillertrådar i en både olidligt spännande och tragiskt angeläget historia.”

3. Ultimatum

av Anders de la Motte:
”Högt thrillertempo är Anders de la Mottes signum. Här kombinerar han det med den mer klassiska polisdeckaren och resultatet är lysande.” 4. In bitter chill av Sarah Ward: ”En försvunnen flicka i det förflutna, familjehemligheter och en släktforskare som amatördetektiv. Brittiska Sarah Wards debut har allt och det är bara att hoppas att den översätts till svenska snart.”

5. Järnblod av Liza Marklund:
”Med Järnblod knyter Liza Marklund ihop sin viktiga och genreomvälvande Annika Bengtzonserie och även om det inte är seriens bästa bok är det en värdig avslutning.”

Lyrik

Clemens Altgård väljer:

1. Randfenomen av Åsa Maria Kraft:
”En av de märkligare diktsamlingar jag läst. Vilket egentligen inte säger så lite. Den handlar bland annat om ett helgon, Margareta, modergudinnan Kybele och den stora bidöden i framtiden. Antiken, medeltiden och framtiden vävs samman i en text som det går att återvända till om och om igen. En remarkabel läsupplevelse.”

2. Denna sida upp

av Martti Soutkari :
”Malmöpoetens diktsamling är den första på 23 år och den visade sig vara värd att vänta på. Det är en lugn avklarnad röst som talar till läsaren i dikter som inte innehåller några onödiga utsmyckningar. Stor dikt i ett dämpat med distinkt tonläge.”

3. Rosariet, det marina

av Maria Küchen:
”För fyra år sedan sammanställde Lundapoeten Küchen en diktsamling – Rosariet – som aldrig trycktes upp i massupplaga. Istället turnerade boken i landet. Med ”Rosariet, det marina” återkommer hon som poet i den traditionella tryckta diktsamlingens format. Innehållet är dock allt annat än konventionellt. Det är en omtumlande, experimentell lyrik med ett djup som imponerar.”

Evelina Stenbeck väljer:

1. Tolvfingertal av Gabriel Itkes-Sznaps:
”Den enda diktsamlingen jag läste fler än tre gånger i år.”

2. Vitsvit av Athena Farrokhzad, i regi av Farnaz Arbabi:
”Vitsvit dramatiserades och sattes upp för en ung publik på Unga Klara i Stockholm. Diktens ord blev repliker och det våldsamma i språket tog fysisk form. ”

3. Samlade dikter I och II

av Gunnar Ekelöf:
”En ny utgåva av Ekelöfs samlade dikter ger oss nu möjlighet att läsa dem i oförvanskad form, med kommentarer av Anders Mortensen och en introduktion av Anders Olsson.”

4. Sapfo har lämnat oss – Sapfostudier från sex årtionden av Jesper Svenbro:
”Den generösa och lärda (i allra bästa bemärkelse!) Jesper Svenbro delar i sin essäsamlingen med sig av 50 års Sapfo-forskning.”

5. I tvillingarnas tecken av Eva-Stina Byggmästar:
”Min favoritpoet kom med en ny diktsamling, I tvillingarnas tecken och vartenda ord uppmuntrar mig att ta livet på allra största allvar. Det känns inte ens särskilt betungande när jag läser Byggmästar.”

Barn- och ungdomslitteratur

Karin Anderberg väljer:

1. Jag är Malala av Malala Yousafzai:
”En av årets böcker som kommer att bli en riktig klassiker är Malalas självbiografiska bok om sin uppväx. Malala beskriver sin kamp för att flickor ska få gå i skola, attentatet mot henne och livet därefter. Den borde läsas av varenda tonåring i Sverige.”

2. Mamma Mu firar Kråkan, Mamma Mu och kråkan leker av Jujja Wieslander (text) och Sven Nordqvist (bild), i serieform:
”Bilderböcker i serieform är en nygammal nyhet. Flera titlar har kommit under året. Lättläst för nybörjarläsare eller som högläsning för lite yngre. Titlar som passar utmärkt i formatet är Mamma Mu firar Kråkan och Mamma Mu och Kråkan leker. ”

3. Den unga eliten av Marie Lu:
”Talrikaste genrer bland ungdomsböckerna i år är tveklöst fantasy och dystopier. Årets bästa Den unga eliten är en kombination av båda genrerna. Här möter läsaren en omsorgsfullt skapad värld där korruption, övernaturliga krafter och kamp för rättvisa är huvudingredienser. I centrum för handlingen finns en stark och komplex tjej som överraskar mer än en gång. ”

4. Ensam på Mars av Andy Weir:
”Det här är en annan blivande klassiker, vi har redan kunnat se den på bioduken. Det är den mardrömslika skildringen av killen som blir kvarglömd på Mars sedan expeditionen tvingats nödstarta återfärden. Att vara ensam kvar på en främmande planet, utan tillräckligt med förnödenheter, utan möjlighet att kommunicera med jorden eller kompisarna ombord på rymdskeppet är väl det ultimata Robinson-äventyret.”

Eva Emmelin väljer:

1. Katitzi-böckerna av Katarina Taikon i nyutgåva:
”Natur & Kulturs nyutgåva av Katitzi och Katitzi & Swing kom – tyvärr – helt rätt i tiden. Det är böcker som måste läsas igen, och vi vuxna bör kombinera läsningen inte bara med filmen om Katarina Taikon som gick upp på biograferna i år utan också med självkritik och rannsakan. Vi växte upp med Katitzi, hon väckte såväl vår ilska som medkänsla, varför ser romernas situation fortfarande ut som den gör?”

2. Sabelles röda klänning av Marina Michaelidou-Kadi och Daniela Stamatiadi:
”Också denna en bok med skrämmande aktualitet, om en flicka som bara får med sig den röda klänningen från mormor på flykten. Genom klänningen blir barnets sorg och saknad konkret, genom Sabelle träffar vi så många av de barn som kommit till Sverige denna höst.”

3. Systern från havet

av Ulf Stark och Stina Wirsén:
”Berättelsen om Sirkka och Margareta, som möts och mot sin vilja blir systrar, berättar såväl en bit av Finlands och Sveriges historia som en fortfarande lika viktig historia om hur det är att lämna allt och skapa en vardag någon annanstans.”

Webb-tv kultur

×