Lars-Åke Persson är en av 19 lokförare som stationeras i den nya depån i Trelleborg. Foto: Håkan Jacobsson
Lars-Åke Persson. Foto: Håkan Jacobsson

Han ska köra när Trelleborg får pågatåg

NYSTART. Det var rena slumpen att Lars-Åke Persson en gång började på järnvägen. Nu är han en av de lokförare som ska köra pågatågen längs den nya sträckan mellan Malmö och Trelleborg.

Namn: Lars-Åke Persson
Yrke: Lokförare
Familj: Fru, tre vuxna barn
Bor: Radhus i Bara
Intressen: Sport, musik (Allätare, men har bevistat konserter med Iron Maiden flera gånger).
Aktuell: En av de lokförare som stationeras i Trelleborg när staden nu får pågatågstrafik.
Pågatågen mellan Malmö och Trelleborg börjar gå på tidtabell söndagen den 13 december. Stationerna på sträckan blir Malmö C, Triangeln, Hyllie, Svågertorp, Västra Ingelstad, Östra Grevie, Trelleborg C.
Dock tjuvstartar trafiken med fem extratåg redan kring middagstid på lördagen. De går från Trelleborg till Hyllie och tillbaka. Det första tåget går 12.40, det sista 14.40. Resan kostar 20 kronor och biljetter kan köpas på turistbyrån i Trelleborg samt på biblioteken i Höllviken, Skanör, Vellinge och Västra Ingelstad, enligt Skånetrafikens hemsida.

Söndagen den 13 december börjar pågatågen gå mellan Malmö och Trelleborg, även om man tjuvstartar med fem extraturer dagen innan.
En av de lokförare som stationeras i Trelleborg är Lars-Åke Persson. Han berättar att han själv sökte sig dit:
– Det ska bli kul, framför allt att det är nytt. Man har renoverat det gamla stationshuset.

Tidigare har det funnits fyra depåer i Skåne; Malmö, Helsingborg, Hässleholm och Ystad.
– Trelleborg blir en lite mindre depå, med 19 lokförare och 18 tågvärdar.
Lars-Åke Persson har varit lokförare i tolv år och kör pågatåg sedan 2010.
Men han hade varit på järnvägen sedan 1986. Han beskriver det som en ren slump att han hamnade där. Han hade haft lite olika jobb, på lager och i vården.

Han växte upp i Malmö, spelade fotboll i BK Flagg, spelade badminton och hade ett stort musikintresse. Han spelade inte själv, men såg gärna sin framtid i en skivaffär.
– Det är ju tur att man inte valde det.
I mitten på 80-talet arbetade han i köket på Värnhems sjukhus i Malmö.
– Jag skulle egentligen börja jobba på Posten, jag hade en kontakt där.

Men så fick han se en annons om att det behövdes folk till godsbangården i Malmö. Han och fyra andra arbetskamrater sökte.
– Tre fick jobb. En hoppade av, en slutade ganska tidigt. Det var bara jag som blev kvar.
Lars-Åke Persson jobbade på godsbangården mellan 1986 och 2003.
– Det är ett ganska tungt och farligt jobb. Och säkerheten på 80-talet var väl inte överdrivet bra – det var några dödsolyckor. Men det har skärpts upp betydligt.
– Det är ett mycket fysiskt jobb, man är mycket ute. Det är ett jobb som sliter på kroppen.

Så när chansen att bli lokförare dök upp slog han till. Den möjligheten kom sig av att mycket av SJ:s verksamhet privatiserades och delades upp. Lars-Åke Perssons arbetsområde hamnade under Green Cargo.
– Många av lokförarna valde att köra för SJ, vilket gjorde att Green Cargo fick en brist.
De letade bland den personal de redan hade.
– Jag blev tillfrågad och gjorde ett test. 2003 gick jag en utbildning.
Så han körde godståg i sju år innan han började på pågatågen.

Arbetsgivare är Arriva, med svenskt huvudkontor i Malmö. Behändigt för Lars-Åke Persson, som är ordförande i Klubb pågatåg i Seko Skåne, det största facket inom järnvägen. Det besparar honom mycket restid när han ska träffa cheferna.
Han beräknar att han lägger 25-30 procent av sin tid på fackligt arbete. Just hösten är den mest arbetsamma tiden för en facklig representant, berättar han.
– Nya tidtabeller kommer alltid i december. De ska kollas och förhandlas, förklarar han.
Pågatågspremiären på söndag på banan mellan Malmö och Trelleborg sker just vid ett sådant tidtabellskifte.
– Måndagen blir ju eldprovet, när folk ska till jobbet.

Själv kan han inte tågpendla till jobbet; han är visserligen uppvuxen i Malmö, men bor sedan slutet av 80-talet i Bara. Familjen växte och de behövde något större än lägenheten i Malmö.
Det är länge sedan det gick några tåg till Bara, så Lars-Åke Persson får ta sig till Trelleborg på annat sätt.
Vilket tåg som blir det första han kör vet han inte ännu när tidningen träffar honom. Men han går sedan en tid på kvällsschema, vilket innebär att han brukar gå på vid middagstid.
– Jag har jobbat morgnar innan, men jag tycker att kvällar fungerar bättre, nu när jag inte har några småbarn.

Han är ingen järnvägsromantiker:
– Jag är intresserad av järnvägar rent allmänt, men jag är ingen som håller på med gamla ånglok.
– Jag följer med i debatten; vi påverkas ju starkt när infrastrukturen inte fungerar. Om resenärerna är irriterade, så är vi lokförare det ännu mer.
Men det är tågvärdarna som får ta mötet med de besvikna resenärerna.
– Vi är ju en besättning, vi pratar mycket. Ofta har inte vi mer information än passagerarna har.
Man ska inte bara skylla på banans skick, tycker Lars-Åke Persson. Trafiken har också ökat betydligt på senare år, så det är mer som måste klaffa,

När det klaffar så trivs Lars-Åke Persson bra i förarhytten.
– Det är ett fritt och bra yrke. Man sköter sig själv, är sin egen chef när man är ute och kör.
Han tycker det är fint att uppleva förändringarna i landskapet över året.
– Sedan är ju arbetstiderna som de är. Vi jobbar varannan helg, rakt av. Man kan ju bli lite osocial emellanåt.

När Lars-Åke Persson har semester reser han gärna.
– Mallorca är favoritmålet. Och så tycker jag mycket om Köpenhamn. Det har jag gjort ända sedan jag var liten – där började den stora världen.
Men resorna förläggs helst till vår och höst.
– Nästan aldrig på sommaren – det är så fint i Sverige då.

Namn: Lars-Åke Persson
Yrke: Lokförare
Familj: Fru, tre vuxna barn
Bor: Radhus i Bara
Intressen: Sport, musik (Allätare, men har bevistat konserter med Iron Maiden flera gånger).
Aktuell: En av de lokförare som stationeras i Trelleborg när staden nu får pågatågstrafik.
Pågatågen mellan Malmö och Trelleborg börjar gå på tidtabell söndagen den 13 december. Stationerna på sträckan blir Malmö C, Triangeln, Hyllie, Svågertorp, Västra Ingelstad, Östra Grevie, Trelleborg C.
Dock tjuvstartar trafiken med fem extratåg redan kring middagstid på lördagen. De går från Trelleborg till Hyllie och tillbaka. Det första tåget går 12.40, det sista 14.40. Resan kostar 20 kronor och biljetter kan köpas på turistbyrån i Trelleborg samt på biblioteken i Höllviken, Skanör, Vellinge och Västra Ingelstad, enligt Skånetrafikens hemsida.

×