Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen  Hallandsåstunneln vid Förslövs station.
Foto: Björn Lindgren/TT kod 9204
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen Hallandsåstunneln vid Förslövs station. Foto: Björn Lindgren/TT kod 9204 Foto: Foto: Björn Lindgren/TT
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen  Hallandsåstunneln vid Förslövs station.
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen Hallandsåstunneln vid Förslövs station. Foto: Björn Lindgren/TT
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen  Hallandsåstunneln vid Förslövs station.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen Hallandsåstunneln vid Förslövs station. Foto: Björn Lindgren/TT
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen  Hallandsåstunneln vid Förslövs station.
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) närvarar vid invigningen Hallandsåstunneln vid Förslövs station. Foto: Björn Lindgren/TT
WEB_INRIKES
Foto Björn Lindgren / TT
Invigningen  Hallandsåstunneln vid Förslövs station.
Invigningen Hallandsåstunneln vid Förslövs station. Foto: Björn Lindgren/TT

Nu invigs Hallandsåstunneln

Lokalt Det var för 40 år sedan som Statens Järnvägar lade fram idén om en tunnel genom Hallandsås. Det var för 30 år sedan som den första utredningen om anläggandet lades fram. Idag invigs den.
Det har inte varit en smidig resa.

Man kan flyga till månen, man kan dyka med ubåt till 8 000 meters djup på Marianergravens botten men man kan inte borra ett hål genom Hallandsås. Hånen har varit många när när problemen för bygget hopade sig.

Inte blev det bättre av att man valt en sträckning nära Båstad där åsen – som egentligen inte är en ås utan en så kallad urbergshorst – enligt tidningen Ny Teknik – är som minst geologiskt lämpad.

Det har tagit tid.
När borren sattes i berget 1993 trodde man att det skulle ta fem år. Man bröt igenom berget 2013, 20 år senare.
När man först skulle börja borra startade borren inte. Några månader senare hade man kommit 13 meter in, då tog det stopp. Borren sjönk ned i leran. När tidningen Ny Teknik besökte platsen var platschefen Stig Östfjord arg. Han hade aldrig fått reda på att berget var så dåligt och att vattenflödet från tunnelväggarna skulle ha sådan kraft, menade han.
Vattenflödet fick också som en följd att vattendrag och brunnar på den norra sidan åsen sinade.

Det har varit miljöskandaler.
Tätningsmedlet Rhoca Gil – som bland innehåller akrylamid – användes frikostigt 1997 i ett försök att stoppa det ständiga vattenflödet i tunneln.
”1,4 miljoner ton hann man spruta in innan döda fiskar i bäckar och vattendrag flöt upp till ytan och kor på åsen insjuknade och dog” skrev tidningen Ny Teknik 2004. Expressen satte förstasidesrubriken ”Nu dör Hallandsåsen”.
Rhoca Gil är ett ämne som i stora mängder är ett nervgift och i små cancerogent. En produktionschef dömdes för brott mot arbetsmiljölagen sedan han anmälts av 22 arbetare som skadats av ämnet och en avdelningschef dömdes för miljöstörning.
”19 av 22 tunnelarbetare som skadades av Rhoca Gil i Hallandsåsen, har fortfarande besvär. De fumlar, snubblar, ser sämre och flera har drabbats av impotens” skrev tidningen Byggnadsarbetaren 2001.
Trafikverket kallade dock förra hösten miljöpåverkan ”begränsad och övergående”.

Det har blivit dyrt.
När den första borren sattes i berget i maj 1993 trodde man att kostnaden skulle hamna på mellan 1 och 1,3 miljarder. I höstas skrev Kvällsposten att slutnotan beräknas till 10,8 miljarder kronor. Det för en beräknad tidsbesparing på 13 minuter. Det är drygt 792 miljoner kronor per sparad minut. Enligt Dagens Arena beräknade man i slutet av 90-talet att tunneln skulle ha en samhällsekonomisk vinst på två miljarder kronor.

Men nu är vi alltså vid vägs ände. Eller kanske mer rätt formulerat: vid vägens början. Idag invigs tre nya stationer längs sträckan: Barkåkra, Förslöv och Båstads nya station. Mellan 8 och 10 december kan man för första gången åka genom tunneln med speciella turer och den 13 december börjar trafiken rulla på riktigt.

Dagens fråga

Skulle du våga turista i Turkiet?

Loading ... Loading ...
×