Land i sikte! Drömmarnas väg leder över havet och slutligen till Sverige. Här ser vi, från vänster, skådespelarna Negar Zarassi, Hassan Hadi och Alaá Rashid. Foto: Strobemedia

En stark musikpjäs om flyktingkrisen

Kultur

Teater
Drömmarnas väg
Av: Teater JaLaDa.
Var: Verkstan/Malmö Opera.
När: Premiär torsdag den 12 november 2015.
Manus och sångtexter: Vanja Hamidi Isacson.
Regi: Rayam Al Jazairi.
Musik: Daniel Fjellström.
Medverkande: Alaá Rashid, Negar Zarassi (sopran) och Hassan Hadi.

Jag var på plats, omgiven av tonåringar, när Malmöbaserade Teater JaLaDas nyskrivna pjäs ”Drömmarnas väg” hade premiär på Verkstan/Malmö Opera i torsdags. Den handlar om ensamkommande flyktingbarn och deras berättelser. Premiären ägde alltså rum samma dag som Sverige, efter ett omdiskuterat regeringsbeslut, införde tillfälliga gränskontroller.
Regissören Rayam Al Jazairi har inte haft någon lätt uppgift eftersom Vanja Hamidi Isacsons manus innehåller flera trådar som ska hållas samman. Det rör sig om tre spår. De unga flyktingarna, Nasreen från Afghanistan (spelad av Negar Zarassi), Abdinasir från Somalia (spelad av Alaá Rashid) och Hachim från Irak (spelad av Hassan Hadi), har varsin berättelse som gestaltas på scenen. Det är fiktiva historier men dessa är baserade på ett dokumentärt material. På ett familjehem någonstans i Skåne har ödet fört de tre ungdomarna samman. De berättar för varandra om hur de till slut lyckats ta sig till Sverige.

Förra året såg jag JaLaDas ”Tyst” som spelades för en förskolepublik. Nu rör det sig alltså om en annan publik och även om stilgreppen, till exempel att spela på flera olika språk, känns igen så är tonen en annan. Det finns ett tyngande allvar i dessa berättelser om våld, krig, faror och umbäranden.

Den mörka tematiken lättas dock upp av humoristiska inslag och sånginslag som bidrar till att lyfta helheten. Skådespelarna gestaltar sina roller med stiliserade gester som fungerar i musikteaterkontexten. Balansgången mellan humor av allvar klarar de galant. Musiken, av Daniel Fjellström, bildar en väv som håller samman helheten. De tre rollgestalterna har varsitt musikspår, som ett slags ledmotiv. Sopranen Negar Zarassi bjuder på verklig skönsång av klassiskt snitt i Nasreens nummer. Rollfiguren Hachim, som skriver poesi i en anteckningsbok, kan också rappa och Abdinasir från Somalia sjunger med ett gripande vemod.

Till föreställningens styrkor hör att de individuella människoödena blir synliggjorda. Här levandegörs människor som annars anonymiseras och döljs med siffror och rabblande av statistik när flyktingkrisen debatteras. På samma vis gestaltas effektfullt individens litenhet inför det stora samhällsmaskineriet med en långsamt malande byråkrati. Scener som leder tankarna till Kafkas Processen.

JaLaDa bjuder på en totalupplevelse där även scenografin och bakgrundsanimationerna bidrar till det goda helhetsintrycket. Det är en välgjord föreställning om ett brännande aktuellt ämne.

Teater
Drömmarnas väg
Av: Teater JaLaDa.
Var: Verkstan/Malmö Opera.
När: Premiär torsdag den 12 november 2015.
Manus och sångtexter: Vanja Hamidi Isacson.
Regi: Rayam Al Jazairi.
Musik: Daniel Fjellström.
Medverkande: Alaá Rashid, Negar Zarassi (sopran) och Hassan Hadi.

×