Christel Nilsson Ringdahl spelar musik på jobbet, på fritiden i olika band och med sin familj. Foto: Carro Wendt
Christel Nilsson Ringdahl har fått pris för sitt arbete med att skriva musik tillsammans med unga med funktionsnedsättningar på Kulturcentrum Skåne.Foto: Carro Wendt

”Alla kan lära sig hur mycket som helst”

Pedagogik. Christel Nilsson Ringdahl har två stora passioner – musik och pedagogik. Nu prisas hon för sitt arbete på Kulturcentrum Skåne, där hon genom sin pedagogiska fingertoppskänsla inspirerar unga med funktionsnedsättningar att producera musik, teater och konst.
– Våra elever har mycket att berätta om hur det är att vara människa, säger hon.

Namn: Christel Nilsson Ringdahl.
Yrke: Musiker och musiklärare.
Ålder: 53 år.
Bor: Staffanstorp.
Familj: Man och tre barn, som alla håller på med musik. ”Vi har ett familjeband och musicerar ihop. Vi spelar bland annat min dotter Hanna Ringdahls musik, men också andras jazz, rock och poplåtar. Det är en ynnest att barnen vill spela med oss.”
Intressen: Musik såklart men även annan kultur. Jag joggar och gillar att röra mig. Örter och kryddor i min trädgård.
Om att alla tre barnen är duktiga musiker: ”Min man och jag har aldrig tvingat dem men samtidigt har vi ändå pushat på olika sätt. Kanske har jag använt mina pedagogiska fingertoppar där!”
Om sitt stora musikintresse: ”Jag är glad för att jag fortfarande älskar musik. När jag repeterat med några kollegor kan jag överväldigas av att jag fortfarande känner hur kul det är att musicera. Det är härligt att man kan vara så starkt förankrad i något.”

Christel Nilsson Ringdahl var en av pristagarna när SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare, nyligen delade ut stipendium.
– Det här är ett stipendium som man inte söker, utan som man blir tilldelad, berättar Christel Nilsson. Det gör det förstås ännu mer kul, och det känns härligt att det är just mitt arbete på Kulturcentrum Skåne som uppmärksammas på det här sättet. Motiveringen var fin.

Juryns motivering lyder: ”En musikskapare som inte bara har bemästrat hantverket att skriva låtar, utan också besitter en pedagogisk fingertoppskänsla. Med insikten om musikens helande kraft utbildar och inspirerar hon mängder av unga människor.”
Idén till Kulturcentrum Skåne föddes när Christel Nilsson Ringdahl var med i musikteaterprojektet Kulturkaramellen för mer än 20 år sedan.
Det var ett projekt där hon tillsammans med andra kulturutövare arbetade fram en musik- och teaterföreställning med personer från omsorgen i Lund och det hela mynnade även ut i en dokumentär på SVT.

Tillsammans med några kollegor, bland annat producenten Heimo Åback, skapade hon Kulturcentrum Skåne i Lund. Första kullen elever startade sin utbildning 2001. Det är en eftergymnasial kulturutbildning för personer med kognitiva eller intellektuella funktionsnedsättningar.
– De här unga människorna som går vår utbildning har ett starkt intresse för konst och kultur och har också en stor förmåga och kapacitet att uttrycka sig konstnärligt.
– Jag har till exempel en elev som skriver dikter utöver det vanliga. De är otroligt starka och håller hög kvalitet. Om du träffar honom kan du inte föreställa dig att han har dessa tankar och ord inom sig, men han tittar ut genom sina texter.
– Det här får en att tänka till. En människa som inte tar så mycket plats kan berätta så mycket om livet. Det slår an strängar.

Skolan har just nu plats för 15 elever. Utöver det har Kulturcentrum Skåne en daglig verksamhet för 23 personer och öppen verksamhet en gång i veckan för ytterligare cirka 40.
Ämnena på utbildningen är musik, teater och konst, gärna i kombination.
– Min uppgift som lärare är att se vad eleverna är för personer och ge dem verktygen de behöver för att konstnärligt kunna uttrycka vad de tänker, tycker och känner. Vi försöker att lära dem hur de kan göra för att deras skapande ska bli intressant för andra. Det är jätteviktigt att denna grupp får möjlighet att uttrycka sig och därigenom påverka, det är ju det som konsten är till för.

Christel Nilsson Ringdahl har en speciell kärlek till den konst, musik och teater som inte känns bekväm.
– Jag gillar kultur som skaver och som ställer de humanistiska frågorna. Jag vill att kultur ska sätta igång tankar och diskussioner och sätta normalitetsbegreppet under luppen. Där passar ofta våra elever in perfekt. De har mycket att berätta om hur det är att vara människa. De spräcker normaliteten, och får därför en stark funktion i kulturlivet.
– Jag tycker att vi ofta är dåliga på att tänka in den här gruppen som kulturaktörer och missar därför så många spännande och talangfulla konstutövare på våra scener.
Ofta skriver eleverna texter och så tonsätter Christel Nilsson Ringdahl dessa. På Kulturcentrum har mer än 100 sånger kommit till på detta vis.
– Det är annorlunda än när jag gör musik till mig själv. Jag försöker fånga hur de vill ha det och sätter sedan toner och stämningar till deras texter. Ofta är det sedan eleverna själva som framträder och sjunger, och det är viktigt för mig att göra sånger som passar deras röster och förmåga.

På skolan finns 14 anställda lärare, kulturassistenter och administratörer.
– Alla lärare är också utövande konstnärer och i undervisningen är vi alla med och skapar, både lärare och elever. Vi är till för eleverna, men vi utvecklas också. Det är en enormt stimulerande arbetsplats.
Christel Nilsson Ringdahl har en musiklärarutbildning i botten och berättar att hon alltid har varit särskilt intresserad av de barn som ”inte sitter still” och som ”inte gör som fröken vill”.
– Jag tycker att det är spännande. Den biten har jag alltid varit bra på, och det viktiga är att man möter varje individ i gruppen. Jag tror att jag i dag hade haft svårt att jobba på en vanlig skola, men det har varit fantastiskt kul att skapa en egen.
Hon har alltid skrivit musik och spelat i olika band. Ett av dem är Fröknarna Klack, som är en barnmusikduo som gett ut två grammisnominerade cd.
– Mitt ursprung finns i jazzen och jag utbildades i improvisationsmusik på Skurups Folkhögskola. För länge sedan spelade jag i det kvinnliga jazzbandet Qvintetten, men jag har också spelat i olika folkmusik- och etnoband.
Christel Nilsson Ringdahl ser sig själv främst som pianist, sångerska och låtskrivare.
– Allt flyter ihop för mig, eftersom jag är jag. Jag skapar och musicerar hela tiden. Musiken är alltid i centrum och det är det som driver mig. Även i min roll som lärare.
– När jag var liten sjöng jag mycket och så började jag spela piano på musikskolan när jag var sju.
Ett av Christels alla intressanta projekt är att hon är ledare för en 50-mannakör som består av läkare, sjuksköterskor, dietister, sjukgymnaster, psykologer, logopeder, vänner, grannar och äkta hälfter.

Tillsammans tränar de varannan vecka och ger ibland konserter, bland annat på NOBAB-konferensen i Malmö om några veckor.
– Här finns allt från vana körsångare till de som aldrig sjungit stämsång förut. Det är intressant att ha en kör med personer i högpresterande yrken.
– Alla vi människor fungerar likadant. Det är lättast att lära sig något när man är avspänd. Min uppgift är att skapa goda förutsättningar för det. Alla kan lära sig hur mycket som helst om man bara vill och har tålamod. Och vilja att lära får man om någon, det vill säga läraren, tror att man kan!

Namn: Christel Nilsson Ringdahl.
Yrke: Musiker och musiklärare.
Ålder: 53 år.
Bor: Staffanstorp.
Familj: Man och tre barn, som alla håller på med musik. ”Vi har ett familjeband och musicerar ihop. Vi spelar bland annat min dotter Hanna Ringdahls musik, men också andras jazz, rock och poplåtar. Det är en ynnest att barnen vill spela med oss.”
Intressen: Musik såklart men även annan kultur. Jag joggar och gillar att röra mig. Örter och kryddor i min trädgård.
Om att alla tre barnen är duktiga musiker: ”Min man och jag har aldrig tvingat dem men samtidigt har vi ändå pushat på olika sätt. Kanske har jag använt mina pedagogiska fingertoppar där!”
Om sitt stora musikintresse: ”Jag är glad för att jag fortfarande älskar musik. När jag repeterat med några kollegor kan jag överväldigas av att jag fortfarande känner hur kul det är att musicera. Det är härligt att man kan vara så starkt förankrad i något.”

×