I Tyst med Teater JaLaDa växlar skådespelarna skickligt mellan två språk

”Intressant djup i Tyst”

Tyst vänder sig till barn mellan tre och fem år och följaktligen är salongen fylld av förskoleklasser och förskollärare.  Alaá Rashid sjunger inledningsvis på ett så kul sätt att barnen bubblar av skratt. Det bådar gott, tänker jag. Och det visar sig stämma. Strax träder Alaá Rashid fram i rollen som Nader. Han ropar på Nadja, som spelas av Jenny Nilsson.  Nu vill han spela en nyskriven låt för henne. I den här scenen är Nader och Nadja vuxna men vad som följer är en återblick på deras barndom.
I Tyst växlar skådespelarna mellan två språk, svenska och arabiska. Det är växlingar som är utmärkt förankrade i pjäsens struktur.  Det handlar nämligen om hur Nader som nyss kommit till Sverige med sin mamma lär sig ett nytt språk – svenska. Med stort yrkeskunnande förvandlar sig de vuxna skådespelarna, i Rayam Al Jazairis regi, till fyraåringar.  Jenny Nilsson växlar dessutom kontinuerligt mellan rollen som barnet Nadja och rollen som Naders mamma.
I en bra pjäs ska det helst finnas en konflikt och det finns även i Vanja Hamidi Isacsons manus till Tyst. Mamman är en ambitiös och stark kvinna som bestämt sig för att hon och sonen endast ska tala svenska. Nader totalvägrar först att ta in ett nytt språk, trots mammans och omvärldens enträgna försök att få honom att ändra sig.  Nader flyr in i tystnaden och vändpunkten kommer när Nadja söker hans kontakt. Under deras lek använder hon svenska ord som Nader så småningom tillägnar sig.
Vad som framhålls är att lyssnandet också kan vara värdefullt. Speciellt när lyssnandet kombineras med vänskap.  Pjäsen är sammansatt på ett väl avvägt sätt. Det märks tydligt på publikreaktionerna att  föreställningen fungerar. Teater JaLaDa lyckas med andra ord ypperligt med konststycket att låta två språk samsas i en föreställning. Genom effektfullt kroppsspråk och med sång och musik som betydande inslag  blir Tyst till en föreställning som är något utöver det vanliga.
Tyst är underhållande men har också ett intressant djup. Här gestaltas skillnaden mellan barn- och vuxenvärlden, men också hur det går att mötas från olika språkliga och kulturella utgångspunkter.  Tyst med Teater JaLaDa är en humoristisk och engagerande föreställning som jag varmt kan rekommendera.

×