Athena Farrokhzad gjorde en närmast hypnotisk uppläsning av texter från diktsamlingen Vitsvit Foto: Clemens Altgård

Kvinnors rättigheter i fokus

 Det arrangeras som bekant av organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen. Det är en närmast omtumlande upplevelse att kliva in i mässhallen – lite samma känsla som det brukar vara under Bokmässan i Göteborg. Den stora skillnaden är att det här finns ett övergripande feministiskt tema. Det handlar om kvinnors rättigheter och det handlar om kampen för jämställdhet.
Alla kan vara eniga om målet men när det gäller vägen dit finns det en rad olika uppfattningar. Dessa dagar fylls av debatter, seminarier och samtal om samhälle och politik. Till det kommer ett brett kulturutbud och jag ska förmedla några glimtar.
Första dagen bjöd bland annat på litteratur och däribland ett par högaktuella poeter. Många var nyfikna på att få höra Athena Farrokhzad som förra året gjorde en mycket stark debut med diktsamlingen Vitsvit. Förresten tilldelades Farrokhzad Karin Boyes litterära pris förra året så det var onekligen passande att hon uppträdde på Boyescenen. Athena Farrokhzad gjorde en närmast hypnotisk uppläsning.

Den danska kvinnan som satt bredvid mig visade sig känna till Farrokhzad från debatten om den kontroversielle poeten Yahya Hasssan eftersom hennes kritik mot hans förklaringsmodeller väckt stor uppmärksamhet. Nu fick den danska damen upp ögonen för poeten Farrokhzad.
Dessförinnan hade fått höra Malmöpoeten Sanna Hartnor läsa sina milt ironiska och socialsatiriska dikter från debutboken Hamnen. Den boken skrev jag uppskattande om när den utkom och dikterna visade sig fungera väldigt bra i livetappning.
Efter poesidelen följde ett karismatiskt framträdande av Alexandra Pascalidou. Dels talade hon om det patriarkala motstånd hon mött i sitt arbete som journalist, dels om sin bok – Kaos – ett grekiskt krislexikon. Hon framhöll med retorisk skärpa hur hårt kvinnorna drabbas när den offentliga sektorn raseras på det vis som skett i Grekland. Alexandra Pascalidou skulle kunna bli en ypperlig politiker och hon bestämde sig för det. Dock framhöll hon sin ovilja att underordna sig ett specifikt partiprogram.

På fredagen hann jag ta del av bland annat Vidgisscenens öppna program där den amerikanske sociologen Michael Kimmel, som är ett av den feministiska mansforskningens mest kända namn, talade om hur vi kan hjälpa kvinnorna genom att hjälpa männen. Vad det hela förenklat gick ut på var att män måste förstå att feminism faktiskt är något som är bra för dem också.
Joanna Rubin Dranger professor i illustration på Konstfack höll på samma scen en intressant förläsning om ”Visuell makt”. Med utgångspunkt i de senaste årens debatter om rasstereotypa bilder i barnkulturen berättade hon om stereotypa bilders historia och funktion. Kort sagt gav hon publiken de verktyg som krävs för kritisk bildanalys.
En av fredagens verkliga höjdpunkter var premiären för en dramatiserad version av Svetlana Aleksijevitjs bok ”Kriget har inget kvinnligt ansikte”. Boken handlar om en miljon kvinnor som slogs för Sovjet i andra världskriget men inte finns med i historieskrivningen. På scenen fick vi se och höra Petra Brylander, Linda Ritzén, Hedda Krausz Sjögren och Suzan Alev Arslan. Då framförandet sker i form av en reading ligger uttrycket nära hörspelet. Det är en lyckad dramatisering som producenten och initiativtagaren Hedda Krausz Sjögren genomfört tillsammans med Jonas Jarl.
På söndagen avslutas Nordiskt Forum och då kommer ett slutdokument med konkreta krav att överräckas till Nordens jämställdhetsministrar.

Webb-tv kultur

×