Hedda Krausz Sjögren. Foto: Hedda Produktion AB

Världspremiär för läsdrama

Aleksijevitjs bok bygger på intervjuer med kvinnor som stred för Röda Armén och Hedda Krausz Sjögren berättar hur fruktansvärt gripen hon blev när hon läste boken.
– Vad Aleksijevitj gör är att hon lyfter fram en del av historien som är helt oberättad, om kvinnor som stred vid fronten. Hon har gjort hundratals intervjuer och låter kvinnorna komma till tals på sina egna villkor. Deras språk och deras blick på kriget ger ett helt nytt perspektiv.

Hedda Krausz Sjögren har tidigare bland annat översatt den dokumentära pjäsen Seven om sju nu levande kvinnliga medborgarrättskämpar och utvecklat ett koncept där till exempel ledande politiker läser rollerna.
Dramatiseringen av Aleksijevitjs bok har hon gjort tillsammans med Malmöbosatta författaren och dramaturgen Jonas Jarl och en kortversion av deras föreställningen har spelats i Stockholm. Nu blir det alltså världspremiär för föreställningen som ett timslång läsdrama på Nordiskt forum.
På scen står Hedda Krausz Sjögren själv tillsammans med Suzan Alev Arslan, programledare för Din gata, Linda Ritzén från Teater Weimar och Malmö Stadsteaters chef Petra Brylander.


– Föreställningen är oerhör angelägen på olika sätt. Framförallt för att vi säger att Sverige i dag inte har varit i krig på 200 år men samtidigt har vi massor av människor i vårt land som upplevt krig. Det finns säkert, eller det vet jag att det finns, tjejer som själva deltagit i krig.
Att komprimera Aleksijevitjs bok till ett läsdrama på en timme var inte helt lätt men Hedda Krausz Sjögren och Jonas Jarl har valt att följa ett par teman
– Det är ju en kör av röster men vi har vävt fram en antydan av karaktärer – det finns till exempel en kvinna som är återkommande i boken, en sjukvårdsinstruktör som berättar hela sin livshistoria. En annan huvudperson är en kvinnlig prickskytt. Och så finns Aleksijevitj själv gestaltad på scenen. Hon har skrivit in sig i historien och vi får följa arbetet med att få boken utgiven och att få kvinnorna att berätta sina historier.
Vilken funktion fyller det att spela pjäsen just på Nordiskt forum?
– Ur scenkonstperspektiv att vi kanske når en ny publik – yngre tjejer och killar med intresse för genderperspektivet. Det ska bli väldigt spännande att se publikens reaktion. Så är det ju alltid när man presenterar en ny bebis.

Efter föreställningarna i helgen ska Hedda Krausz Sjögren fortsätta arbetet med pjäsen.
– Jag hoppas att vi kan spinna vidare och för samtal med flera intressenter, bland annat Riksteatern. Nästa år är det 70 år sedan Andra världskriget tog slut så målet är att rulla ut den här föreställningen inte bara i Sverige utan gärna i samarbete med Finland och Norge tills dess. Det kommer jag att jobba med efter detta.

Fotnot: Kriget har inget kvinnligt ansikte visas i Scenkonstrummet Steénhoff på fredag 13/6 16.00 och 18.00.

Webb-tv kultur

×