Lars Eklöw är ägare till Kulturmöllan i Lövestad. Foto: Adam Svensson
En av de närmare 40 konstnärerna som ställer ut på Kulturmöllan är Christine Gedeon som har skapat ett enormt stränginstrument som spänner över lokalen. Foto: Adam Svensson
Den ”döende” roboten målar upp ett mönster på golvet.
Utställning

Tolkningar av instrument

Förutom att namnet antyder att Kulturmöllan är en gammal kvarn och magasin, så blir det uppenbart att huset har använts i praktiska syften. Utställningen som har vernissage i dag klockan 13 bygger på ett mycket konkret sätt vidare på byggnadens historia. Temat är nämligen olika tolkningar av begreppet ”instrument”, vilket kan innebära allt från musikinstrument till instrument som exempelvis ett verktyg. Och de medverkande konstnärerna har tagit fasta på begreppets dubbeltydighet på många olika sätt.
Marek Walczak som bor nio månader om året i New York och tre i Lövestad är curator och en av initiativtagarna till utställningen. Han berättar att det handlar om att förstå instrument som en del av livet.
– När jag frågade de andra konstnärerna om de ville komma hit sa jag att det måste handla om instrument och vad ett sådant kan vara. Frågan var också ”vad är ett modernt instrument?” säger Marek Walczak.

Begreppsliga motsatser, som exempelvis nu och då, är ständigt återkommande i utställningen.

Det handlar om att få besökaren att ifrågasätta sina egna föreställningar om vad ett instrument är och vad dess syfte ska vara.
Lars Eklöw, en av utställarna och dessutom ägare till Kulturmöllan, berättar att många av konstnärerna har valt att låta den gamla kvarnen sätta sin prägel på konstverken.
Konstnären Christopher Evan Young är den som kanske mest tagit fasta på att låta konstverket inspireras och genomsyras av huset. På ett finurligt sätt har han nämligen satt upp ett antal högtalare och mikrofoner som tar in både ljudet som finns naturligt i lokalen och det ljud högtalarna spelar upp. Konstverket blir med andra ord en blandning av ljud från exempelvis besökarna och husets egna ljud och bildar på så sätt en intressant helhet.

Konstnärer från exempelvis USA, Japan, England, Österrike, Norge och Danmark har alla gjort sina tolkningar av instrument som tillsammans utgör den andra triennalen på Kulturmöllan. På frågan om hur de har lyckats attrahera folk från så avlägsna platser svarar Marek Walczak med ett leende:
– Jag frågade dem helt enkelt.
Kommer de alltid när du ber dem?
– Självklart, säger han och skrattar.
Det visar sig att utställarna själva har bekostat resan till Lövestad, samtidigt som alla är uppenbart entusiastiska över den kommande triennalen.
Marek Walczak berättar att det nog kan förstås på två sätt.
– Det här är i närheten av så många andra ställen, exempelvis Köpenhamn. Så det är ett ställe på väg till andra ställen. Men samtidigt är det här stället en destination för konstnärer i sig, säger han.

Dagens fråga

Brukar du bli irriterad på dina arbetskamrater?

Loading ... Loading ...
×