Vill hålla
varumärket högt

Kommentaren har Michael Thorén lämnat till tidningen Dalarnas tidningar och hänvisar till att varumärket är uppbyggt sedan 1971 och att han nu tycker att det är väl många som kommer upp med en klassiker i sina arrangemang.
En svensk klassiker AB har sökt patent för sitt namn och beviljades detta i januari 2011 av Patent- och registreringsverket, PRV.
I våras söktes även ett patent för varumärket ”Klassikern”, men i juli fick bolaget nej till registreringen avseende just sport- och idrottsaktiviteter.
Det då PRV inte anser att ordet kan klassas som ett varumärke som har så kallad särskiljningsförmåga.

– Ingen näringsidkare kan ha ensamrätt på ordet klassikern som sedan länge är vanligt förekommande för olika idrottsevenemang. Det är ett så kallat degenererat ord, precis som till exempel varvet, som också är vanligt för idrottsevenemang, säger Lena Thörnros på design- och varumärkesavdelningen på PRV.
Michael Thorén förklarar stämningen av Malmömilen med att En svensk klassiker vill skydda sitt varumärke och uppger:

– Vi vet ju inte vad det är för filurer, som vill tjäna pengar på klassikerbegreppet.
Enligt Michael Thoréns egna uppgifter till tidningen har även Göteborgsklassikern en stämning att vänta liksom övriga klassikerlopp.

Dagens fråga

Lånar du ibland böcker på biblioteket?

Loading ... Loading ...
×