Malmömilen genomfördes för andra gången den 16 juni i år. Antalet deltagare som kom i mål blev 3754. Foto: Fredrik Stenbeck/Arkiv

Malmöklassikern
ger sig inte

– Jag förstår faktiskt inte varför de gör det här. Äger någon rätten att ta patent på ett ord? frågar sig Anders Sjöberg, arrangören bakom och ägaren av I-Strategi AB, som två år med Malmömilen i år möjliggjorde deltagande i Malmöklassikern.

Det handlar om att under ett år springa en mil genom Malmö, simma 1 000 eller 2 000 meter i havet vid Scaniabadet samt genomföra Malmö Velo classic – 7,5 alternativt 12 mil på cykel.
Att kalla detta en Malmöklassiker var en självklarhet menar Anders Sjögren.


– Det finns ju, tjugo, trettio, mängder av klassiker runt om i Sverige. Och alla vet att det handlar om att man slår i hop två, tre olika lopp som ska genomföras under en begränsad tid. Något annat handlar det inte om.
Men det gillades inte av En svensk klassiker som funnits sedan 1971.
En stämning gällande varumärkesintrång lämnades i somras in till Malmö tingsrätt med krav på 500 000 kronor i vite samt rättegångskostnaderna om inte Malmöklassikerna ger upp sitt namn.


I oktober väntar en muntlig förberedande förhandling mellan parterna.
Varför inte bara slopa namnet?
– Vi kan väl för all del ändra vårt namn. Men jag tycker det här är så löjligt och blev faktiskt rätt arg när jag fick det där första samtalet med krav på att vi skulle byta namn, säger Anders Sjöberg.

Dagens fråga

Lånar du ibland böcker på biblioteket?

Loading ... Loading ...
×