Lite för udda för Jamtli

I början av förra veckan hörde min vän konstnären Ola Åstrand av sig angående ett problem som dykt upp. Jag och Ola har varit bekanta sedan 80-talet då vi lärde känna varandra i Malmö. Han flyttade sedan till Göteborg men bor nu åter i Skåne, på Österlen. Så vi träffas oftare nuförtiden och har en rätt tät kontakt. Omgående fick jag reda på vad det var för problem som uppstått.

Tillsammans med 16 andra konstnärer hade Ola Åstrand blivit inbjuden till en utställning på länsmuseet Jamtli i Östersund. Inget problem med det, kan tyckas. Tvärtom. För en hårt arbetande och kämpande konstnär är det välkommet med sådana inbjudningar. Han hade redan hunnit producera de verk som var tänkta att ställas ut och såg fram emot att delta. Problemet då? Helt överraskande hade Jamtli bestämt sig för att en av de inbjudna konstnärerna inte längre var välkommen att ställa ut. Nej, det gällde inte Ola. Den plötsligt icke önskvärda konstnärens namn är Lars Vilks.

Jamtli ville inte ha med Vilks att göra eftersom det blivit känt att han planerar att delta i en antiislamistisk konferens i New York, arrangerad av Sion (Stop Islamization Of Nations), där han ska tala om den debatt som orsakades av hans teckningar av profeten Muhammed som rondellhund. Jamtli hänvisade också till Vilks mediekommentarer om islam.
När Marianne Lindberg De Geer, som också hörde till de inbjudna konstnärernas skara, fick reda på beskedet agerade hon snabbt. Det gjorde även Ola. Och även om de resonerade på olika sätt så var resultatet detta: Båda bestämde sig för att hoppa av utställningen.
För Ola Åstrand sa bland annat att ”i princip är det viktigt att vi andra konstnärer som bjudits in av Jamtli till utställningen Udda och Jämt väljer att inte delta eftersom de bestämt sig för att ‘porta’ Vilks. Det handlar för mig om solidaritet och att jag önskar att andra ställer upp för mig när det gäller.” Det är ett argument som håller. Det räcker egentligen att resonera strikt principiellt. Orimligheten i att först bjuda in någon och sedan avvisa den personen är uppenbar.

Men det finns andra aspekter också. I en debattartikel i Expressen skrev Marianne Lindberg de Geer att: ”Allting måste kunna undersökas i ett land som vill kalla sig en demokrati. Och religion är ett område som makten sedan urminnes tider lierat sig med när det passat och vice versa (…) Jag uppmanar mina medutställare på Jamtli att som jag lämna projektet Udda och Jämt.”

Snart var det en riksnyhet att konstnärerna Marianne Lindberg De Geer och Ola Åstrand drar sig ur utställningen ”Udda och Jämt” på länsmuseet Jamtli i Östersund. I fredags blev det känt att även Jockum Nordström och Karin Mamma Andersson hoppat av. Med tanke på att de två numera har internationell stjärnstatus i konstvärlden måste de avhoppen svida rejält för Jamtli.

Frågan är nu om det blir någon utställning alls i Östersund.
Ibland är det bäst att inte låta udda vara jämt.

Clemens Altgård är kulturskribent och författare.

Webb-tv kultur

×