Bore seglar söderut

Bore ångar söderut mot Öresund

Skånskan har tidigare berättat att Bore, som är byggd på Kockums varv 1894, kan bli ett permanent inslag i Malmö hamn. På Gatukontoret pågår avtalsskrivning.
Fast fortfarande finns inga slutligt besked om och när Bore kommer till Malmö.

På frågan om vem som i så fall ska driva och äga Bore svarar redaren Knuth Borg på Swecox International i Västerås, att de tittar på alternativa lösningar och han vill inte föregripa den diskussionen.
Klart är i alla fall att Bore lämnade Västerås i onsdags och har efter anhalter i Södertälje och Oxelösund nu nått ner till Oskarshamnsvarvet.

Där läggs Bore i torrdocka för en närmare besiktning av skrovet, berättar Jan- Olov Blid som är projektledare för fartyget.
– Fartyget ska certifieras, hon ska godkännas för att ta passagerare på sporadisk charter. Transportstyrelsen ska se att Bore är up to date vad gäller sjövärdigheten.
– Bore är i mycket gott skick, som i sin glans dagar. Isbrytaren är 118 år gammal, det är ett museifartyg och även k-märkt.
Han berättar att slutdestinationen är Öresund, men inte nödvändigtvis Malmö.
När kommer Bore till Öresund?
– Det är avhängigt hur det går i Oskarshamn – och väderleken.

Våghöjden är en viktig parameter i det sammanhanget. Det krävs kort sagt lugnt väder att färden ska bli angenäm.
– Bore har en annan gång än handelsfartyg. Som alla isbrytare har hon en tendens att rulla eftersom hon saknar stabilisatorer. De skulle skadats eftersom de skulle legat under vattnet.

Bore tuffar fram i mellan 7,5 och 8 knop. Men att segla en gammal ångisbryrtare kräver särskilda kunskaper.
– Det är mycket svårt att hitta den besättning som behövs. I dag har vi en besättning med en bred ålderssammansättning, från en 22-årig tjej som lärt sig elda en ångpanna i Stockholm i våras till personer med erfarenhet i 70-årsåldern.

Enbart att få upp ångan tar sin tid.
– Ja, hon är lite trögstartat, det tar tre-fyra dygns försiktig eldning. Det är en stor ångpanna och det krävs också mycket vatten.
Jan-Olov Bild säger att det är fortsatt Swecox som ska sköta Bore i Öresund.
Samtidigt är det ingen hemlighet att Knuth Borg söker köpare såväl till Bore som till övriga fyra kulturhistoriska fartyg i Swecox flotta. Fartygen utannonseras på bolagets hemsida.

Dagens fråga

Är du släkt med Gustaf Vasa?

Loading ... Loading ...
×