Skånetrafiken vill
dra ner på bussar

På Eslövs kommun står man nu inför dilemmat att välja bland busslinjerna som man med egna medel kan rädda kvar.

Lördagstrafiken på stadsbusslinje 3, helgtrafiken mellan Hörby och Höör samt Hörby och Eslöv, ”taxin” mellan Holma, Hammarlunda och Flyinge och så buss 241 mellan Landskrona och Eslöv. Alla är föreslagna att plockas bort eller bantas ned när Skånetrafiken ska spara 1,9 miljoner kronor i Mellanskåne.
Även en kvällstur på respektive linje 470, 474 och 436 var hotade – men efter kontakt med kommunen valde Skånetrafiken att plocka bort dessa sparförslag under gårdagen.

Om man genomför sina förslag till neddragningar i busstrafiken drabbas över 12 000 resenärer i området.
På Eslövs kommuns miljö- och samhällsbyggnadsnämnd beslutade man nyligen att fortsätta köpa till en rad busslinjer som Skånetrafiken redan har sparat in. Nu drar man i nödbromsen för tillköpet av bussarna 108, 241, 436 och stadsbusslinje 3.

På sittande nämndsmöte, i onsdags, bestämde man sig även för att lyfta ut frågan från dagordningen för att kunna diskutera igenom sina alternativ och sina ekonomiska möjligheter.
– Nu blir det ju plötsligt en prioriteringsfråga, säger miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Peter Melinder (M) och fortsätter:

– Vi måste sätta oss ner och se vad vi kan mäkta med att lösa.
Att bara låta ärendet bero och acceptera Skånetrafikens förslag är inget alternativ, enligt Melinder.
– Det drabbar ju så väldigt många – och bland dem finns nyckelgrupper som vi är skyldiga att ge kollektivtrafik. Skolelever till exempel.
Att ta kamp med Skånetrafiken ser Peter Melinder dock redan som ett förlorat slag. Tiden är redan knapp att yttra sig.
Han ser istället att kommunen, återigen, måste ställa upp med egna pengar för att rädda kollektivtrafiken på landsbygden.

– Det är tråkigt att vi ska drabbas så ofta. Det borde vara både bättre och lättare om man drog in en linje eller två i Malmö eller Lund istället för att stänga folk ute på landsbygden. På det här sättet dödar man snabbt byar, konstaterar han.

Mats Persson (FP) är Kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Skåne.
Han säger sig inte känna till sparförslagen men konstaterar att man årligen, vid tidtabelljusteringar, ser över kollektivtrafiken.
– Vi har ett ansvar mot skattebetalarna att ge så mycket kollektivtrafik vi kan för pengarna. Och därför ser vi över vårt utbud och var vi har våra resenärer, säger han.

Men om urvalet alltid handlar om var flest människor reser – hamnar inte neddragningarna då alltid på landsbygden?
– Det är ett svårt uppdrag och naturligtvis finns det fler hänsyn att ta än bara var folk reser.
– Vi ska till exempel se till att 90 procent av befolkningen kan nå ett regionalt centrum inom en timme. Skåneexpressen är ett exempel på ett sådant hänsyn – för den är ingen kassako.

Dagens fråga

Lånar du ibland böcker på biblioteket?

Loading ... Loading ...
×