Foto: Stefan Sandström

Flygande vinst för Ängelholm

Det är ett museum med medvind som tog hem segern i tävlingen Skånes bästa museum. När besökssiffrorna adderades i slutet av 2004, ett halvår efter att museet öppnade, landade summan på runt 5000. I år har museet haft närmare 20000 besökare och den ideella föreningen F 10 Kamratförening, som driver museet, jobbar oförtrutet vidare för att väcka och hålla intresset för museet uppe.
– På något sätt ska det kännas att något nytt hänt med utställningen varje år, säger Göran Brauer, ordförande i kamratföreningen.

F 10 i Ängelholm lades ner 2002 och på flottiljområdet finns numera en massa företag och gymnasieskolor. Men på en del av det härskar fortfarande flygplanen som hjälpt till att hålla lede fi stången sedan flottiljen grundades 1940.

Det första som möter besökaren, när man passerat shoppen och kaféet, är F 10-rummet, där allt som tidigare fanns i stabsrummet samlats. I glasmontrar finns flygplansmodeller av allehanda slag och i en annan monter kan man se hur flygvapenpiloternas uniformer förändrats genom åren.
– Den där till vänster är min, berättar museichef Kenneth Hansson, som har 37 års erfarenhet av att flyga jaktplan.

Här har man också byggt upp flottiljens sjukstuga, där legendariske flygläkaren Ove Löfberg tog emot, och marketenteriet. I ett rum berättas om det civila flygets framväxt på flygplatsen och en avdelning hyllar Sveriges första aviatris, flygaren Elsa Andersson. Museets riktiga wowfaktor är hangaren, där planen står uppställda.

Museets raritet, en J 22 som är det stridsvapenplan som användes i F 10:s barndom, är första anhalt.
– Det här exemplaret är det enda av dem som finns kvar som är i flygbart skick, berättar Leif Krook, som under många år arbetade som elektriker på F 10.
Att flyga den är dock inte tillåtet, men kamratföreningen brukar starta motorn i samband med olika evenemang.

Flottiljens ”trotjänare”, jaktflygplanet J 35 Draken, är nästa plan man stöter på. Modellen var i aktiv tjänst 1960-99.
Intill står dess servicebil, en Mercabuss som Kenneth Hansson kallar för ”dåtidens pc”.
– Draken var det sista flygplanet som tillverkades med räknesticka. Sen kom datorn, berättar Göran Brauer.
– Och då ramlade vingarna av, säger Kenneth Hansson och skrattar.

En av flottiljens två räddningshelikoptrar är också bevarad. Den användes inte bara militärt utan fick emellanåt också rycka in i samband med stora olyckor. Den har även bistått vid räddningen av mer än en dansk turist som ramlat ner från Kullen.
SF 37 Viggen, just det här exemplaret har Kenneth Hansson flugit många gånger, och Jas 39 Gripen är andra plan som finns att beskåda.

Men man behöver inte vara tekniknörd eller flygplansfrälst för att uppskatta Ängelholms Flygmuseum. Att prova på att flyga är nog en dröm för många och den kan gå i uppfyllelse här, utan risk för skador. I simulatorn kan man prova allt ifrån en helikopter snabba jaktplan (min planerade landning på Kastrup slutade med ett magplask i Öresund när det gick lite för fort).
Snart är ytterligare en simulator, en äkta som faktiskt använts av övande J 35 Draken-piloter, igång på flygmuseet.

Man kan också provsitta en J35 Draken.
– När Flygvapenchefen Anders Silwer var här hoppade han ner och konstaterade direkt att ”den här strömbrytaren står fel”, säger Göran Brauer och skrattar åt minnet.

En gammal radar, med ett förflutet både i Stilla havet och ett förråd i Tyringe, en samling katapultstolar som visar hur denna livräddare utvecklats genom åren, motorer, en radargruppcentral och mycket, mycket mer som visar hur både tekniken gått framåt och hur F 10 förändrats genom åren är annat man kan se.

Intressant är också piloternas nödproviant-kit. Kaffe, druvsocker och de hårda karamellerna Nickel bedömdes under en period som nödvändiga i händelse av en krasch.

Museet drivs som sagt av ideella krafter och totalt är cirka 90 av kamratföreningens medlemmar aktiva. Tillsammans lägger de årligen ner 10 000 timmar på skötseln av det.
– Vissa kallar det för gubbdagis, skrattar museichefen Kenneth Hansson.

Dagens fråga

Har du nyhetspushar aktiverade i telefonen?

Loading ... Loading ...
×