Ett plan av modell Yak-42 jet

Stefan Liv omkom
i flygolycka


Stefan Liv och de övriga spelarna i Lokomotiv Jaroslavl hade precis gått på planet som skulle ta dem från Jaroslavl till Vitrysslands huvudstad Minsk för torsdagens säsongspremiär i den ryska ishockeyligan. Men precis efter starten på Tunosjno-flygplatsen, 25 mil norr om Moskva, gick något fruktansvärt fel.
Enligt ögonvittnen ska flygplanet ha hamnat utanför startbanan och lyckats lyfta endast några meter innan det slog i en trafikfyr. Kraschen blev enorm och vrakdelarna påfanns cirka fyra kilometer från flygplatsen, vid floden Volga.
– Jag hörde en stor smäll, sedan en ännu högre tio sekunder senare. Eldslågorna stod höga, säger ögonvittnet Andrej Gorsjkov till Reuters.
Enligt ryska nyhetsbyrån Interfax var 45 personer ombord på planet, 37 spelare och ledare till Jaroslavl och åtta besättningsmän. Två personer ska ha överlevt och vårdas på intensiven med svåra brännskador.
– Det här är den mörkaste dagen i hockeyhistorien, säger Internationella ishockeyförbundets ordförande Rene Fasel i ett uttalande.
Beskedet om flygkraschen kom som en chock.


Onsdagens premiärmatch i KHL mellan Salavat Julajev och Atlant Mytisjtji bröts efter drygt 14 minuters spel och ligaordföranden Alexander Medvedev informerade publiken vad som hänt. Flera åskådare grät när de tog emot beskedet.
Stefan Liv är en av Sveriges mest meriterade ishockeymålvakter och var med och vann OS-guld 2006 i Turin. Han har också vunnit ett VM-guld, ett silver och två brons och är svensk mästare med HV 71 tre gånger.
Lokomotiv är en av Rysslands främsta ishockeyklubbar och hade många kända spelare i truppen. Bland dem slovaken Pavol Demitra samt tjeckerna Josef Vasicek, Jan Marek och Karel Rachunek, som även de bekräftats döda.
Troligtvis beror flygkraschen på ett fel i den tekniska utrustningen, uppger Interfax. Vädret i Jaroslavl ska ha varit bra, med endast några moln på himlen.
Flygplanstypen Jak-42 är en av de vanligaste i Ryssland och utvecklades under 1970-talet och togs i bruk på 1980-talet. Men flygplanet som kraschade hade bara tre veckor kvar på certifikatet.
– Flygplanet har använts sedan 1993. VIP-kabinen var till för 73 personer. Certifikatets utgångsdatum var 1 oktober 2011, säger en källa inom flygindustrin till Interfax.
Ryska transportstyrelsen meddelar dock att även om certifikatet skulle gå ut 1 oktober hade flygplanet genomgått en obligatorisk service den 16:e augusti i Kazan utan anmärkningar. De övriga Jak-42-planen kommer heller inte tas ut ur drift.
Direkt efter olyckan skickade premiärminister Vladimir Putin i väg transportminister Igor Levitin till olycksplatsen.

Dagens fråga

Har du ställt fram balkong- eller utemöblerna än?

Loading ... Loading ...
×