Öresundsintegrationen mår pyton för tillfället

Öresundsintegrationen mår inte vidare värst bra för stunden. Det bråkas och tjafsas om Öresundstågen. DSB First-härvan hotar kollektivtrafiken i södra Sverige och hårda ord har flugit över Sundet kring Öresundstågens förseningar. Förseningar som fått danskarna att börja se över möjligheterna att låta S-tågen (lokaltågen) trafikera trafikera kustbanan på sträckan Helsingör-Köpenhamn. Något som skulle få stora konsekvenser då dessa tåg inte kan trafikera Öresundsbron. Krånglet för den enskilde resenären över Sundet riskerar att öka. Till detta tjafs kan läggas de gräns- och tullkontroller som danskarna inför som ett led i att inrikespolitiskt tillfredsställa Dansk Folkeparti. Exakt hur danskarna tänker utforma dessa kontroller är oklart men klart är i alla fall att skånska politiker av alla kulörer reagerat mycket starkt. Bland annat drar sig Region Skåne ur ett projekt för att stärka Kastrups flygplats.

Regionrådet Pia Kinhult (M), Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (S), Europaparlamentariker Olle Schmidt (FP) och riksdagsledamoten Johan Linander (C) rasar alla mot danskarna Allt medan den svenska regeringen förbli lika passiv och oförstående som den brukar när det gäller frågor som rör Öresundsintegrationen. Minns till exempel regeringens vilja att höja trafikavgifterna på Öresundsbron. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M), integrationsminister Tobias Billström (M) och finansminister Anders Borg (M) tassar alla på tå kring danskarnas kontroller som uppenbart riskerar att försämra rörligheten och därmed Öresundsintegrationen. Hoppet tycks istället få ställas till EU för att få ordning på det hela. Att svenska regeringen låter saken bero är olyckligt. Men tyvärr bara ännu ett tecken på att man inte förstått hur viktig Öresundsintegrationen är.

Dagens fråga

Har du ställt fram balkong- eller utemöblerna än?

Loading ... Loading ...
×