Under skoltiden brukade Nadin varje morgon ställa sig på gården och spela dragspel inför skolans fyratusen elever. I kväll sjunger hon och spelar det turkiska instrumentet saz på Skånekväll i Malmö. Foto: John Hansson

Nadin vill ge traditionerna liv

– Gröna landskap, blå himlar, musik, kärlek, äventyr, att kämpa, vara rak. Jag slutade aldrig lyssna på hans historier. Han hade så mycket att komma med.

Pappa är en stor inspirationskälla till Nadin Al Khalidi. Han var artist, skådespelare och musiker och hans liv fascinerade henne redan som barn. Precis som pappa är hon multikonstnär, sysslar både med teater och musik och spelar flera olika instrument.
– Jag vill inte begränsa mig till en form, jag vill att det ska vara mer varierat.

Nadin Al Khalidi växte upp i Bagdad i Irak på 80-talet och när inte pappa sjöng spelade mamma piano eller så flödade Sinatras djupa stämma genom huset. I skolan spelade hon fiol och studerade västvärldens klassiska musik. på 80- och 90-talet inramades hennes vardag ständigt av krig. Medan flyglarmet tjöt och bomberna smällde lugnades hon av Joan Baez och Bob Dylans röster i stereon. Efter att ha flytt till Egypten och tillbaka kom hon 2002 till Sverige och Göteborg. Där hörde hon sig för bland gatumusikanter för att hitta någon att spela med .
– Det slutade med att jag stod på scen och sjöng för första gången. En Baez- och Dylan-låt. De är som mina hemliga vänner jag haft med mig hela livet.

Väl i Sverige började intresset för traditionell arabisk musik att stiga. Hon tror att distansen höjde uppskattningen. I dag spelar hon arabisk musik i Malmöbandet Tarabband.
– Vi spelar musik från Irak, Libanon, Nordafrika, Egypten. Det är en hel kultur med låtar som snart glöms bort. Jag vill ge dem liv igen.
– Musiken är inte helt och hållet traditionell. Vi spelar också låtar från 40- 50- och 60-talet. Och vi spelar med en modern, egen form.

Snart åker Nadin Al Khalidi och Gabriel Hermansson ut på turné med egna barnteaterföreställningen ”Grannen”. I kväll spelar hon på Skånekväll i Folkets Park. Där kommer hon att blanda svensk, arabisk och persisk traditionell musik. Hon vill skapa en enhet med publiken.
– Jag tror att många kommer förstå känslan trots att de inte förstår vad texterna handlar om. Jag försöker förmedla det i uttrycket. Det blir som en extas, energi mellan musiker och publik. Det är det som är ordet Tarab betyder – ”extas genom musik”.


×