Kockums lämnar Malmö

Redan i fredags hade facken representanter informerats. Hela personalstyrkan har erbjudits hjälp och ersättning för flytten till Karlskrona. Ingen avskedas – Orderingången är svag, vi koncentrera verksamheten till våra verkstäder i Karlskrona, säger företagets informationschef Kjell Göthe. Hela personalstyrkan har erbjudits hjälp och ersättning för flytten till Karlskrona. Ingen avskedas – Ledsamt och tråkigt besked. Jag kan bara hoppas att företaget hinner komma på andra tankar och stanna i Malmö, sade högskoleingenjören Fredrik Löfvander, efter tisdagens information. Många av hans arbetskamrater vägrade att uttala sig. Kockums personal i Malmö är till största delen högutbildad. Titlarna civilingenjör och gymnasieingenjör är vanligast bland dem. Gunnar Öhrn, facklig representant för Unionen, säger till Skånska Dagbladet att flytten inte verkar vara genomtänkt av ledningen. Kockums väntar på svenska marinens miljardorder på nya U-båtar, modell A26. Med den i hamn torde de ekonomiska bekymren upplösas. – Trillar marinens order in, ska den del av verksamheten som finns i varvets gamla kontorskomplex, Gängtappen, stanna kvar åtminstone i fem år till. Det handlar om design och utveckling av undervattensteknik. I annat fall ska flytten till Karlskrona vara avslutad under 2010-2011. Kockums utveckling av stirlingmotorn med tillhörande laboratorieverksamhet i World Trade Centers gamla lokaler ska hur som helst vara avflyttad till Karlskrona under 2010. – En flytt leder till stora kompetensförluster för företaget, säger Gunnar Öhrn. Vilket enligt de två berörda facken (Unionen och Svenska ingenjörer) klart leder till sämre konkurrensförmåga. – Hittills har vi klarat av att ligga lägre i pris än andra Ubåtstillverkare. Vi har med oss facken vid verkstäderna i Karlskrona på vår syn på läget Thomas Jonsson, tekniker på stirlingavdelningen tror att Kockums tyska ägare är ute efter att efterhand koncentrera hela Ubåtstillverkningen till varven i Kiel. Ägaren, ThyssenKrupp Marine System har utvecklat ett alternativt drivningssystem till stirlingmotorn för U-båt, bränslecellsdrivning. – Tyskarna verkar tror mer på bränsleceller än på stirlingmotorn, säger Thomas Jonsson.

Dagens fråga

Har du varit ute och seglat någon gång?

Loading ... Loading ...
×