Här har barnen med staplar fått visa hur många tänder de tappat. Också ett sätt att träna matte.

Lärare fick lära sig mer om matematik

Cirka 180 lärare gick hela dagen mellan olika seminarier och utställningar i Bjärehovskolan i Bjärred. – Det här är jättebra, vi får tips och idéer. Nu behöver vi gå hem och klura lite på det här för att sedan kunna använda oss av det i våra förskoleklasser på Karstorp, sade lärarna Helén Nilsson och Ann-Helen Jakobsson.

Båda var imponerade av de utställningar som de olika enheternas barn i Lomma och Bjärred gjort. Här visar de hur de jobbat med matematik, både i förskolan och i de högre klasserna och det är bara fantasin som begränsar. På frågan Vad är matematik har ett förskolebarn svarat: ”Först delar man en clementin mitt av och får två halvor, sen delar man i klyftor. Det blev 25!” En annan säger: ”Man samlar knappar och man sorterar hålen i knapparna så det är två eller fyra hål”. – Barnens svar är underbara, säger biträdande rektor Barbro Lindberg som är matematikinspiratör i Lomma kommun och med i det nationella nätverket för just matematik. – Vi träffas tre gånger om året.

Allt jag får med mig därifrån förmedlar jag sedan till en grupp här i kommunen och så diskuterar vi hur vi kan tillgodogöra oss det på bästa sätt. Matematikinspirationsdagen är ett resultat av diskussionerna. Här samlades lärare och förskolepedagoger till en heldag fylld med föreläsningar om allt från matematiken i framtiden till utomhuspedagogik i förskolan, matematik för små barn, matematik och spel, rumsuppfattning, laborativ matematik och ”Hur tankar man en hjärna med matte”. – Redan i fyraårsåldern kan barn ta till sig kunskaper utan att egentligen tänka på det. Vi omges av matte i vardagen överallt. Barnen sorterar långa för sig och korta för sig, bygger och mäter på sitt sätt. Där läggs grunden och det visas i de utställningar som förskolorna gjort. Här finns en medvetenhet och en linje hos våra pedagoger – kanske en förklaring till att Lomma ofta hamnar så högt upp när kvaliteten i förskola och skola mäts, säger Barbro Lindberg. – Resultaten när det gäller matte sjunker i Sverige men Lomma ligger ändå bra till när det gäller mattebetygen. Men vi kan inte slå oss till ro med det utan måste fortsätta kvalitetsarbetet och hänga med i allt nytt som kommer. Nu har skolverket meddelat att det finns 87 nya miljoner att söka för utvecklingsarbete i klassrummen, säger Barbro Lindberg.

Dagens fråga

MFF har sju poäng ned till tvåan Djurgården. Blir det nytt SM-guld för Malmö?

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×